מקטע מספר 36: מנירית לכביש 5 , מזרחית לראש העין

חזרה לעמוד שביל גולני

למקטע הקודם        למקטע הבא

המפה באדיבות OSM

 

נקודת התחלה: הכניסה לישוב נירית, נ.צ:  672255 / 198636.  נקודת הסיום: כביש 5

מזרחית לראש העין, נ.צ.:  667863  / 199260 אורך המקטע: כ 6 ק”מ. מפת סימון שבילים מספר 7: השרון ומערב השומרון.

מתחילים בכניסה לישוב הקהילתי נירית (1). השביל מתלכד תחילה עם דרך סלולה המלווה בסימון ירוק והיורדת לנחל קנה. לאחר כ 400 מטר של הליכה ישר דרומה, במקום בו הדרך מתעקלת בחדות לכיוון דרום מזרח, יש בצד המערבי של הכביש שרידי מבנה ששווה לעלות לחלק העליון שלו (2). התצפית משם על כל השפלה פשוט מהממת. כדאי לעצור לכמה דקות ולהתבונן במרחב הרחוק יותר המכיל את הוד השרון ואזור פתח תקווה רבתי וכן במרחב הקרוב הכולל את אורנית, כפר קאסם ראש העין וסביבותיהם.

אנו הולכים כאן ממש בשולי הקמר המערבי הבונה את מערב הרי השומרון על גבול השפלה ממש כשתוואי השביל יחצה בסופו של כביש 5 סמוך לראש העין. נרד עם השביל לכיוון נחל קנה. מעלינו על הגבעה ממוקם חניון חזי שהוא אתר ששווה להגיע אליו בהזדמנות אחרת, זהו חניון ומצפה הכולל מתקני נופש. נחצה את נחל קנה במקום רחב למדי (3)  . על נחל זה הרחבנו בתיאור המקטע הקודם. יש לשים לב שבימי חורף הנחל עלול לזרום כאן או שיצטברו מים בעומק של כמה סנטימטרים. כשנעלה מהנחל נעבור ממש צמוד לישוב אורנית ממערב. השביל יוביל אותנו לכיוון יער חורשים כשסביב נוף טרשים. בחורף יש כאן שפע רקפות ובאביב שלל פריחה מרהיבה. יער זה משתרע על שלוחות שכיוונן מזרח מערב משני צידי נחל קנה ואנו עוברים כעת בקטע הדרומי שבין אורנית לכפר ברא. היער כולל מספר מקומות בהם יש שולחנות והגבעה הדרומית שלו, זו שאנו עוברים בה נראית יותר פראית. גידולים הסמוכים לכאן הם בעיקר כרמי עצי זית. חלק מהיער טבעי וחלקו – עצי ברוש ורחבי עלים –  ניטע על ידי קק”ל באמצע המאה הקודמת. כשיורדים מהגבעה עם המשך השביל מתקרבים חזרה לאורנית והולכים לאורכה. כיום, זהו ישוב קהילתי בעל מועצה מקומית. בעבר הוא התחיל את דרכו כהתנחלות שאנשיה נשלחו לגור כאן באופן רשמי בסיוע ועידוד ממשלתי. במהלך השנים הישוב התרחב וכיום יש בו גם אזור תעשייה, מרכז מסחרי וכמה בתי ספר. כשהשביל מתקרב לכביש 5050 הוא מתעקל מזרחה ועובר ממזרח  לכפר קסם. ישוב זה הוא למעשה עיר ערבית-ישראלית שהיא הקצה הדרומי של ה”משולש” . היא הוכרזה כעיר בשנת 2008 ובסמוך לה מצוי מחלף קסם על כביש 6. בעיר נמצאו שרידי ישוב מהתקופה הרומית ולאחר מאות שנים בהם לא היתה מיושבת החלה ההתישבות הנוכחית במאה השמונה עשרה. השם כפר קסם נצרב בתודעה הישראלית עקב “ארועי כפר קסם” ב 29 באוקטובר 1956 בהם נרצחו 43 מתושבי הכפר על ידי חיילי משמר הגבול ועוד 6 נהרגו בתקרית אחרת. הגם שנערכה סולחה בין המדינה לכפר הנושא עדיין טעון.

חוצים את כביש 5050 ועוברים בקצה המזרחי של כפר קסם. בכל מקום שאפשר כאן לנצל את השטח לחקלאות הוא אכן מנוצל לצורך זה כבר עידן ועידנים. את ההוכחה אנו מקבלים מיד לאחר חציית הכביש. מבחינים בגת מרשימה (4) מימי קדם. למעלה מ 200 גתות נספרו בסביבה בסקר של רשות העתיקות, מה שמראה על גידול אינטנסיבי של זיתים וגפנים באזור זה כבר בתקופה קדומה.

אנו מתקרבים לכביש 5 ומבחינים בכיוון מזרח במחלף שער שומרון המחבר את כביש 5 עם כביש 505.מחלף זהו מעין גבול בין מחוז המרכז למחוז שומרון. סמוך לכביש 5 אך מצפון לו פונה השביל מערבה לכמה עשרות מטרים. בקטע זה נבחין באבן הגבול המצויה עדיין כאן זו שסימנה את הגבול(5) שעבר באזור זה לפני מלחמת ששת הימים. לאחר מכן השביל פונה דרומה ומגיע למעבר מתחת לכביש 5 המהווה את סוף המקטע (6).

כאן מסתיים מקטע זה.

הנחיות כלליות להולכים במקטע זה

אחריות המטייל

  • כל מי שהצטרף לטיול עושה זאת מרצונו ועל דעתו הבלעדית ולוקח על עצמו באופן מלא אחריות מלאה על כל נזק, לרבות נזקי גוף שיכולים להיגרם או שייגרמו במהלך הטיול במסלול המוצע או אחריו.
  • כל אדם הבוחר לטייל במקטע זה ידאג לבטח את עצמו בביטוח תאונות מתאים הפוטר את עמותת גולני ו/או  מי מחבריה מכל אחריות והכולל סעיף העדר שיבוב נגדה.
  • כל המטייל במקטע זה מצהיר כי עבר בדיקה רפואית בדבר התאמתו לטיול במסלול זה וכי הוא כשיר לטיולים מעין אלה.
  • כל המטייל במקטע זה ידאג לעצמו, לבני משפחתו והנלווים אליו למים ואוכל בכמות מספקת, ציוד נוח להליכה ואמצעי עזרה ראשונה.
  • המידע המופיע כאן בדבר מרחק ההליכה ואופי המסלול הוא בגדר הערכה בלבד.
  • באחריותו המלאה של כל מטייל במקטע זה לוודא את התאמתו וכושרו שלו ושל הנלווים אליו לתוואי ואורך המסלול. 
  • במקטע זה האחריות השילוחית הינה של הרשות המקומית. הצועדים בסימוני שביל גולני הינם אורחי השביל של הרשות המקומית שבתחום השיפוט שלה הם צועדים על כל מה שמשתמע מההביטים המשפטיים הנובעים מכך.
  • על מנת לקבל מידע מדויק, ניתן לבדוק כל מסלול באינטרנט ולצפות בסרטונים המתייחסים למסלול ההליכה. כמו כן, מומלץ לרכוש ספרות מקצועית ומפות שבהן מופיעים בפירוט המסלולים ודרגות הקושי.

זמן הליכה משוער: כ 6-7 שעות כולל הפסקות.

דרגת קושי: תלויה בכושרו של כל מטייל

הוראות בטחון למקטע זה:

  • יש לשים לב לאותם קטעים קצרים בהם הולכים לצד כביש או חוצים כביש.
  • אין להיכנס למערות או בורות באזור.

טלפונים לדיווח על מפגעים (24 שעות ביממה)  08-9253321  

טלפונים לחרום:   משטרת ראש העין: 03-9004444   מכבי אש 102

אפשרויות חילוץ במסלול:   לאורך כל הקטע רק עם רכב בעל הנעה קדמית.

אפשרויות לינה באזור:  בכל מקום באזור השרון והמרכז

מקומות שכדאי לבקר בהם באזור

  • גן לאומי ירקון
  • תל אפק